افزایش تب کانگو در افغانستان و آگاهی‌دهی زنان به شهروندان

حدیث حبیب‌یار

سازمان جهانی بهداشت در افغانستان، از افزایش بیماری‌ “تب خون‌‌ریزی‌دهنده‌ی کانگو” در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که با کمک این سازمان ۱۱۰ نفر از کارمندان صحی و اجتماعی به‌شمول ۴۳ زن جهت ایجاد کمپین‌های آگاهی‌دهی در مورد چگونه‌گی جلوگیری از مبتلا‌شدن به این بیماری‌ به ولایت‌های مختلف فرستاده‌ شده‌است.

سازمان جهانی بهداشت در افغانستان، روز (یک‌شنبه، ۱۰ سرطان) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش با نشر مطلبی از ایجاد این کمپین‌ها برای ۱۱۰ هزار نفر به‌شمول زنان و دختران خبر داد.

این سازمان افزوده‌است: “زنان و مردانی که جهت آگاهی‌دهی برای مردم فرستاده شدند، در بخش‌های مهم صحی از جمله جلوگیری از تب خون‌‌ریزی‌دهنده‌ی کانگو، اسهال‌های شدید و سرخکان آموزش دیده‌اند. آنان تلاش‌ دارند که با نحوی درست به مردم معلومات ارائه کنند”.

در بخشی از این مطلب آمده‌‌است که این کمپین‌ها، با حمایت مالی ادار‌ه‌ی انکشافی بین‌المللی آمریکا در ولایت‌های بلخ، قندهار و هرات، راه‌اندازی شده‌است.

گفتنی‌ست که تب خونریزی‌دهنده‌ی کانگو یک بیماری حاد تب‌دار  است که از طریق گزش یک حشره بنام “کنه” یا تماس با خون حیوان و یا از انسان‌های آلوده به دیگران منتقل می‌شود. این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در “کریمه” اوکراین شرح داده شد و نام تب “خون‌ریزی دهنده” را برای آن اعلام شد.

این در حالی‌ست که چندی پیش نیز سازمان جهانی بهداشت از افزایش این بیماری در اکثریت ولایت‌های افغانستان خبر داده‌ بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا