دانش‌آموزان دختر: هر اطلاع بعدی، یک عقب‌گرد بزرگ و چالش نفس‌گیر در زندگی مان شده است

دریا رها

شماری از دانش‌آموزان صنف‌های دوازدهم که اخیرا آزمون ارتقا را سپری نموده بودند، تصمیم اخیر طالبان مبنی بر ممنوعیت اشتراک شان در آزمون کانکور را ناامید کننده می‌دانند.

امینه محمدی دانش آموز بود، وی می‌گوید پس از چهارصد و‌چند روز خانه‌نشینی پس از اخذ آزمون ارتقا امیدوار بود دانشگاه برود، اما تصمیم اخیر طالبان یک عقب‌گرد بزرگ و چالش نفس‌گیر در زندگی اش ایجاد خواهد کرد.
«امیدوار بودم پس از حدود یک سال و چند ماه زندگی در تاریکی برگردم به روز های خوب و رفتن به دانشگاه ولی ای تصمیم اشتراک نکردن ما در آزمون کانکور یک‌بار دیگر انگیزه زندگی کردن را از من گرفت و فکر می‌کنم برگشتم به گذشته و هیچ راهی برای بیرون رفت از این چالش نفس گیر نمی‌بینم.»

امینه از جامعه جهانی می‌خواهد دست از محکوم کردن تصامیم طالبان بر دارد و برای سرنوشت او و ملیون ها دختر دانش‌آموز اقدام مفید کند.
«اختصاص دادن روز آموزش به نام ما هیچ دردی دوا نمی‌کند، میخواهم جهان دست از محکومیت امارت اسلامی بردارد و برای سرنوشت ما اقدام مفید کند.»

فرشته رسولی دانش آموز دیگری‌ست که رویای اشتراک در آزمون کانکور در سر داشت.
وی می‌گوید آرزو داشت خبرنگار شود ولی تصامیم اخیر طالبان نشان می‌دهد که آنان در پی حدف زنان هستند.
«رشته‌ی خبرنگاری را بخاطر چالش هایش دوست داشتم اما طالبان این رشته را حذف کردند و حالا‌ که به گونه‌ی کامل از اشتراک به کانکور‌ منع شدیم این واضح نشان میدهد که طالبان در پی حذف ما هستند و هیچ کسی نیست بپرسد چرا.»

از سوی‌ هم‌ فعالین حقوق زن این تصمیم طالبان را بی انصافی در حق مردم می‌دانند.

شکریه مصباح فعال حقوق‌ زن می‌گوید کشور سالم نیاز به زنان با سواد دارد و عواقب این تصامیم طالبان چند سال بعد دیده خواهد شد.

«منع شرکت دختران در امتحان کانکور بسیار نا عادلانه است، بی انصافی است در حق دختران و مردم افغانستان و عواقب آن فعلن نه چندسال بعد که داکتر ، استاد، قابله و نرس فارغ نداشته باشیم، مردم مشکلاتی را متحمل می‌شوند و این یک جفا در حق مردم افغانستان است.»

وی از حکومت طالبان می‌خواهد در تصامیم و عمل‌کرد شان بازنگری کنند.

پس از گذشت یک ماه از منع تحصیل دختران در دانشگاه ها، سه روز پیش طالبان در اعلامیه‌ای خطاب به دانشگاه های خصوصی ثبت نام و اشتراک دختران در آزمون کانکور را ممنوع کردند.

این تصمیم طالبان واکنش‌هایی در پی داشت.

یوناما این تصمیم طالبان را محکوم کرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان نیز با نشر پیام تویتری این تصمیم طالبان را جاهلانه خوانده و گفت چنین تصامیمی افغانستان را در انزوای بین المللی قرار می‌دهد.

این در حالی‌ست که شماری از مقامات حکومت طالبان پیش از این گفته بودند ممنوعیت آموزش دختران همیشه‌گی‌ نیست و آنان در پی حل این مسئله هستند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نیز در پاسخ به این واکنش‌ها گفته است، حکومت طالبان تلاش می‌کند تا به نگرانی ها در مورد تحصیل و کار زنان و دختران پاسخ قناعت بخش ارائه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا