نخستین روز دانشگاه، در سایه‌ی طالبان

درس‌های حضوری دانشگاه‌های مناطق سردسیر افغانستان دیروز شنبه آغاز شد. این بار اما آغاز درس‌های دانشگاه با تفاوت‌هایی همراه است. شماری از دختران دانشجو می‌گویند که تایم‌های جداگانه برای دختران و پسران و حجاب اجباری از تفاوت‌های حضور دختران در دانشگاه با چند ماه پیش است.

یکی از دانشجویان می‌گوید تفاوت‌های زیادی در قوانین دانشگاه آمده است. شهیره الهامی دانشجوی رشته‌ی روزنامه‌نگاری دانشگاه هرات است به گفته‌ی او، در نخستین روز دانشگاه به دختران اجازه‌ی ورود از دروازه‌ی عمومی داده نشد.

او می‌گوید در قسمت استفاده از گوشی‌های هوشمند نیز برای دانشجویان محدودیت وضع شده است.

شهیره می‌افزاید تعداد دختران در هر صنف نسبت به شش ماه پیش نزدیک به 50 درصد کاهش یافته و بسیاری از آنان مهاجرت کرده اند.

به گفته‌ی شهیره صنف دیروز به یک صنف واقعی درسی نمی‌ماند و دانشگاه، دانشگاه 6 ماه پیش نبود. به باور او، بسیاری از استادان اصلی دانشکده‌ی آنان مهاجرت کرده اند و برای او که سمستر آخرش را سپری می‌کند دشوار است چون نمی‌داند تکلیف پایان‌نامه‌اش در این میان چه می‌شود.

فاطمه لشکری از دیگر دانشجویان دانشگاه هرات می‌گوید که یکی از تغییراتی که خیلی به چشم می‌آید جدا شدن صنف دختران و پسران است، هر چند که تعداد دختران کاهش زیادی یافته است.

به گفته‌ی خانم لشکری  دانشجویان در گذشته می‌توانستند از فضای صنف، گفته‌های استاد و یا تخته عکس و صدا ثبت کنند اما اکنون این موارد برای دانش‌جویان قدغن است.

مارال دانش‌جوی دانشگاه خصوصی است. او می‌گوید: «اولین روز دانش‌گاه‌ام بعد از سقوط نظام پیشین؛ دیروز بود، وقتی وارد دانش‌گاه شدم این‌بار جمعی کاملن زنانه و دخترانه دیدم.»

به گفته‌ی او: «وقتی وارد دانشکده‌ام شدم، خبری از چند استاد خوب که زیاد لایق بودند، نبود، دیگر استادان می‌گفتند؛ آنان خارج رفته اند.»

مارال می‌گوید با وجود تغییراتی که در نظام آمده است، می‌ترسید از این که در کنار کار، از ادامه‌ی درس‌اش نیز محروم شود اما باز شدن دانشگاه‌ها برای دختران چراغی از امید در دل او روشن کرد.

او محدودیت‌های ایجاد شده برای دختران از سوی طالبان را دست‌وپاگیر عنوان می‌کند اما با این هم، این که شرایط ادامه‌ی تحصیل برای دختران مهیا شده را غنیمت می‌داند.

گفتنی است که براساس طرح طالبان همه کارمندان، آموزگاران و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی مکلف به رعایت حجاب شرعی اند. در این طرح به نوع حجاب اسلامی و رنگ آن نیز اشاره شده است طوری‌که دختران و زنان مکلف به پوشیدن حجاب به رنگ سیاه اند و مردان باید از لباس ملی به عنوان لباس رسمی استفاده کنند.

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا