فعالان حقوق زن: امیدواریم نشست اسلو منتج به بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان شود

قرار است فردا (۳، دلو) نشستی در ناروی با اشتراک نمایندگان جامعه بین‌المللی، نمایندگان طالبان و نمایندگانی از جامعه مدنی افغانستان، از جمله فعالان زن، روزنامه‌نگاران و امدادگران برگزار شود. فعالان حقوق زن در افغانستان می‌گویند امیدوار اند که این نشست منتج به بازگشایی مکتب‌های دخترانه در کشور شود.

 آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه ناروی گفته که کشورش به شدت نگران وضعیت وخیم در افغانستان است؛ میلیون‌ها نفر با یک فاجعه انسانی تمام عیار در این کشور رو به‌ رو هستند: «ما نمی‌توانیم بگذاریم که وضعیت سیاسی به یک فاجعه انسانی بدتر بیانجامد.»

وزیر خارجه ناروی گفته که در این سفر «در مورد انتظارات خود از طالبان، به ویژه در مورد آموزش دختران و حقوق بشر، مانند حق زنان برای مشارکت در جامعه، شفاف خواهیم بود.»

براساس فهرستی که منتشر شده محبوبه سراج، گل غوتی جسور، مسعوده کرخی، شاه‌گل رضایی، ثریا دلیل، نرگس نهان، جمیله، نظیفه جلالی، سید اسحاق گیلانی، جعفر مهدوی، هادی معرفت، هلال‌الدین هلال، محمد کریم خرم، داکتر امین احمدی، حاجی اسماعیل عضنفر و مجیب مشال در نشست اسلو شرکت می‌کنند.

شماری از زنان در افغانستان از برگزاری چنین نشست‌ها استقبال می‌کنند. 

نوریه نزهت، سخن‌گوی پیشین‌ وزارت معارف افغانستان می‌گوید امیدوار است که در این نشست بازگشایی بدون قید و شرط تمامی مراکز آموزشی را به روی دختران، مورد بحث و توافق قرار گیرد.

او می‌افزاید: «ادامه‌ی تعلیم، تحصیل و کار زنان، بدون هرگونه موانع از سوی طالبان، حق آزادی بیان و آزادی‌های مدنی، حق مشارکت سیاسی و حضور و مشارکت زنان در تصامیمی که در باره سرنوشت آنان اتخاذ می‌شود از خواست‌های ما است.»

در همین حال برخی از زنان می‌گویند که در این نشست باید به حفظ دستاوردهای دو دهه‌ی پسین در افغانستان نیز تاکید شود.

فرشته یعقوبی، فعال حقوق زن می‌گوید زنانی که در این نشست به نمایندگی از زنان افغانستان شرکت می‌کنند باید حفظ دستاورد‌های زنان خط قرمز شان باشد. 

او‌ می‌افزاید: «انتظار دارم زنانی که در این نشست شرکت می‌کنند به گونه‌ی واقعی از ما نمایندگی کنند.» 

در کنار این روشن څیړن، فعال حقوق زن، نیز خواهان رساندن صدای زنان به جامعه‌ی جهانی از طریق این نشست است. 

او می‌گوید که خواسته‌های زنان باید در این نشست به نمایندگان طالبان و نمایندگان جامعه‌ی جهانی به گونه‌ی واضح مطرح شود.

وی می‌افزاید: «جامعه‌ی جهانی باید به این باور برسد که نمی‌تواند در قبال زنان افغانستان بی‌تفاوت باشد.»

نشست اسلو سالانه به خاطر گفت‌گو در مورد تنش‌ها و درگیری‌ها به سطح جهان برگزار می‌شود و امسال این نشست به گفت‌گو در مورد افغانستان اختصاص داده شده‌ است.

گزارش‌گر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا