نمایش‌گاه «زراعتی و تولیدات خانه‌گی زنان» در بلخ برگزار شد

لیدا بارز

نمایش‌گاه یک‌روزه‌ی «زراعتی و تولیدات خانه‌گی زنان» در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ، به هدف توان‌مندسازی و رشد اقتصاد خانواده‌ها برگزار شد.

این نمایش‌گاه امروز پنج‌شنبه، ۱۹ میزان، برگزار شده و کارآفرین‌های زن از ولسوالی‌ دهدادی ولایت بلخ و ولسوالی خلم ولایت سمنگان در این نمایش‌گاه اشتراک کردند. 

در این نمایش‌گاه یک‌روزه، تولیدات خانه‌گی تهیه‌ شده از سوی زنان و فرآورده‌های‌ زراعتی آنان در نزدیک به ۱۰۰ غرفه به نمایش گذاشته شده که از این میان ۶۰ غرفه‌ مربوط به کارآفرین‌های زن است. 

کارآفرین‌های زن که از قریه‌های مختلف این دو ولسوالی در این نمایش‌گاه شرکت کرده‌اند، از موجودیت برخی از چالش‌ها فرا راه شان شکایت دارند. 

عکس: لیدا بارز/ خبرگزاری بانوان افغانستان

نظیفه*، خیاط از ولسوالی خلم در این نمایش‌گاه شرکت کرده است. او از دوری راه و نبود بازار فروش شکایت دارد. او در صحبت به خبرگزاری بانوان افغانستان، می‌گوید؛ از راه دور شرکت کرده؛ اما تاکنون کسی از تولیدات وی خریداری نکرده است. 

پروانه حمیدی*، کارآفرین دیگر است که از محدودیت زمانی این نمایش‌گاه شکایت دارد. او می‌گوید که برگزار کننده‌ها حداقل باید دو تا سه روز برای آنان فرصت بدهند تا در این نمایش‌گاه حضور داشته باشند. 

خانم حمیدی، می‌گوید: «در روز اول تازه بازدید کننده‌ها باخبر می‌شوند. یک روز برای نمایش‌گاه اصلا غیرمعیاری است. در یک روز ما نهایت تلاش کنیم، مردم را با محصولات آشنا می‌کنیم. ما چطور خریدار جذب کنیم؟ با یک چشم به‌هم زدن هشت ساعت یک روز می‌گذرد که حتا به زحمت رفت‌و‌آمد تا ولسوالی خلم نمی‌ارزد».

کارآفرین‌های زن در این نمایش‌گاه هم‌چنین از بلندبودن بهای مواد خام، نبود بازار خارجی، عدم دست‌رسی و نبود زمینه‌ی اشتراک در نمایش‌گاه‌های ملی و بین‌المللی شکایت دارند. 

عکس: لیدا بارز/ خبرگزاری بانوان افغانستان

مهسا صدیقی*، بازدیدکننده از این نمایش‌گاه در صحبت با خبرگزاری بانوان افغانستان؛ اما ایجاد چنین نمایش‌گاه‌ها را فرصتی برای بازدید و بیرون شدن زنان از چهار دیواری خانه عنوان می‌کند. 

خانم صدیقی می‌گوید: «در شرایطی که زنان حتا از حضور در اجتماع منع استند، نمایش‌گاه از معدود فرصت‌های است که ما می‌توانیم حداقل با چند نفر از دوست‌های خود آمده و دیدار داشته باشیم».

هرچند شماری از زنان از برگزاری چنین نمایش‌گاه‌های خوش‌نود استند؛ اما برخی دیگر از زنان، محدود ساختن زنان افغانستانی را تنها در عرصه‌ی تجارت و کارآفرینی حق آنان نمی‌داند و خواستار حضور زنان در علم، هنر، سیاست و سایر بخش‌های جامعه است. 

وژمه ایوبی*، بازدیده کننده در این نمایش‌گاه در این مورد می‌گوید: «مصروف ساختن زنان در تجارت‌های کوچک، سرگرم ساختن زنان و دور کردن شان از سیاست است. این به نحوی خاک در چشم ما زنان انداختن است».

عکس: لیدا بارز/ خبرگزاری بانوان افغانستان

گفتنی‌ست که فرآورده‌های زراعتی زنان از جمله میوه‌ی خشک مانند بادام، چهارمغز، توت و انجیر و هم‌چنین میوه‌‌های تازه، سبزی‌جات و انواع مربا، ترشی و لبنیات تهیه شده از سوی زنان به نمایش گذاشته شده است. 

این سومین نمایش‌گاه زراعتی و حمایت از تولیدات داخلی از سوی زنان است که در شهر مزارشریف از سوی  اتحادیه اروپا برای افغانستان و نهاد حمایت از کودکان، به‌هم‌کاری چند نهاد دیگر برگزار شده است. 

این نمایش‌گاه در حالی برگزار می‌شود که با روی‌کارآمدن دوباره‌ی طالبان، زنان از کار و دختران از حق آموزش محروم شدند. بسیاری از آنان به ایجاد شغل‌های شخصی و تجارت‌های کوچک روی‌آورده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا