برگزاری سومین نمایش‌گاه «امام ابوحنیفه» با حضور زنان در کابل

آی‌نور سعیدپور

اتاق تجارت ‌سرمایه‌گذاری افغانستان، تحت کنترول طالبان، سومین نمایش‌گاه «امام ابوحنیفه‌» را در مرکز نمایش‌گاه ملی و بین‌المللی افغانستان، در کابل برگزار کرد. در این‌ نمایش‌گاه زنان کارآفرین از ولایت‌های مختلف افغانستان شرکت کرده‌اند.

مسوولان وزارت صنعت ‌و تجارت طالبان، در برنامه‌ی افتتاح این‌ نمایش‌گاه گفته‌اند که حدود ۷۰۰ غرفه از تولیدات داخلی و خارجی در این‌جا به مدت هفت روز به نمایش‌ گذاشته شده است.

در کنار بازرگانان مرد، تعدادی از این غرفه‌ها به زنان‌ تجارت‌‌پیشه و کارآفرین اختصاص داده شده است.

برخی از بازرگانان که در این نمایش‌گاه شرکت کرده‌اند؛ حضور در چنین مکان‌ها را فرصتی برای رشد تجارت شان عنوان می‌کنند.

فرشته سادات، یکی از زنان تجارت‌پیشه است که در گوشه‌ی از این نمایش‌گاه غرفه‌ی برای خودش کرایه کرده است.

خانم سادات، از بلخ به کابل آمده است. او در این‌جا صنایع‌دستی زنان را به نمایش‌ گذاشته است.

در غرفه‌ی که مربوط خانم سادات می‌شود؛ صنایع‌دستی زنان از شهر مزار شریف به گونه‌ی منظم کنار هم‌ چیده شده است. بیش‌تر صنایع در این غرفه، کارهای ظریفی است که توسط دست دوخته و بافته شده اند.

تکه‌های سفید که با روبان‌ها و‌ نخ‌های رنگارنگ روی‌ آن؛ نقش‌ونگارهای مختلف با دست زنان کار شده است. تنوع رنگ‌ها‌ در کارهای صنایع‌دستی زنان سبب جلب توجه شده و‌ تعدادی از بازدیدکنندگان پیش‌روی غرفه تجمع کرده اند. 

فرشته نیز در میان خریداران با خوش‌روی بهای هر یک از صنایع‌دستی را توضیح می‌دهد.

این زن‌ کارآفرین از برگزاری چنین نمایش‌گاه ابراز خرسندی دارد. او در صحبتی با خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید که زنان با زحمت‌های زیاد این صنایع‌دستی‌ را آماده می‌کنند.

سادات می‌افزاید که با اشتراک در این نمایش‌گاه امیدوار است که صنایع‌دستی بیش‌تری را بفروشد.

در حالی‌که فضاهای عمومی به شدت بر زنان ‌و دختران تنگ‌ شده و حتا آنان اجازه‌ی سفر بدون همراه مرد خانواده‌ی شان را ندارند؛ این نمایش‌گاه فرصتی را برای حضور زنان فراهم کرده است.

عکس: آی‌نور سعیدپور/ خبرگزاری بانوان افغانستان

فرشته سادات، می‌افزاید که او انتظار دارد این نمایش‌گاه، گامی برای بازاریابی محصولات زنان تجارت‌پیشه‌‌ شود.

سادات، در صحبتی با خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید: «خیلی خرسند استیم که چنین نمایش‌گاه برگزار شد. فرصتی برای زنان فراهم شد تا آنان بتوانند خلاقیت ‌و استعداد شان را نشان بدهند».

این زن تجارت‌پیشه خواستار برگزاری نمایش‌گاه‌های بیش‌تر و هم‌چنان مشارکت زنان و‌ دختران در آن است.

سادات تاکید دارد که فرصت حضور زنان‌ تجارت‌پیشه‌ باید در نمایش‌گاه بین‌المللی نیز فراهم شود. به گفته‌ی فرشته، زنان باید فرصت‌های برابر با مردان را داشته باشند.

در‌ کنار صنایع‌دستی، در بخش دیگری از این‌ نمایش‌گاه، اثرهای هنری مانند نقاشی، خطاطی ‌و میناتوری نیز به نمایش‌ گذاشته شده است.

عکس: آی‌نور سعیدپور/ خبرگزاری بانوان افغانستان

زهرا محمدی، یکی از هنرمندان دختر است که در این نمایش‌گاه شرکت کرده است.

محمدی، نقاش ‌و خطاط است. او اثرهای مختلف را در بخشی از نمایش‌گاه به دیوار آویخته است. اثرهای نقاشی زهرا، بیش‌تر نقش‌های از طبیعت، مکان‌های تفریحی‌ و‌ تاریخی افغانستان‌ است.

این اثرها با سبک‌های مختلف طراحی شده است. نقاشی‌های‌ محمدی بیش‌تر  رنگ‌روغنی، پسنل و ذغالی است.

زهرا، می‌گوید که مانند زنان و دختران دیگر به امید فروش اثرهای نقاشی‌اش در نمایش‌گاه شرکت کرده است.

محمدی، سال‌هاست که مصروف این کار است. نقاشی ‌و خطاطی افزون بر سرگرمی، منبع درآمد زهرا است.

این هنرمند می‌گوید که شرکت کردن در چنین نمایش‌گاه‌های فرصتی‌ست که مردم با استعداد و خلاقیت زنان ‌و دختران افغانستانی آشنا شوند.

طالبان، فضاهای عمومی را بر زنان ‌و دختران با گذشت هر روز محدودتر کرده است. این‌ گروه هم‌چنان کار زنان در بخش‌های مختلف را ممنوع کرده است.

با این‌ وجود، کار‌ زنان‌ در بخش‌های خصوصی چون‌ تجارت‌های کوچک و‌ متوسط ممنوع نشده است. اما کار زنان در این بخش‌ها از محدودیت‌های‌ عمومی طالبان که بر زنان وضع شده؛ متاثر است.

در حالی‌که حضور بازدید کنندگان‌ زن‌، در نخستین روز از این نمایش‌گاه کم‌رنگ است؛ اما تعدادی از دختران به این‌جا برای بازدید آمده است.

فرزانه، به نمایش‌گاه آمده که فقط از این‌جا دیدن کند. او می‌گوید که پولی برای خرید ندارد و فقط می‌خواهد‌ جنس‌های به نمایش‌ گذاشته شده را ببیند.

او‌ می‌گوید که زنان و دختران هیچ‌ مکانی ندارند که از خانه‌های‌ شان بیرون شوند. زمانی‌که از برگزاری نمایش‌گاه باخبر شده، با شماری از دوستانش به این‌جا آمده است.

فرزانه در صحبت با خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید: «هیچ جای نیست که ما برویم. پیسه که نداریم چیزی بخریم. باز این‌جا کل چه خیلی قیمت قمیت است. آمدم که فقط ببینم. هوای آدم هم کمی دیگه میشه».

عکس: آی‌نور سعیدپور/ خبرگزاری بانوان افغانستان

یونس مهمند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان، هدف از برگزاری این نمایش‌گاه را به نمایش گذاشتن و رشد تولیدات داخلی افغانستان و بازاریابی برای فرآورده‌های داخلی این کشور گفته‌ شده است.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در برنامه‌ی افتتاحی این‌ نمایش‌گاه، از سرمایه‌گذاران خارجی خواست که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته‌ی‌ مقام‌های طالبان در این نمایش‌گاه حدود ۳۰۰ غرفه به بازرگانان خارجی اختصاص داده شده است.

مقام این‌ گروه گفته است که در سومین نمایش‌گاه «امام ابوحنیفه»، بازرگانان از کشورهای ایران، پاکستان، چین، ترکیه، اوزبیکستان و قزاقستان شرکت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا