فعالان حقوق زن افغانستانی در ایران، نگران بازگشت به کشور

لیدا بارز

اعضای «جنبش صدای زنان افغانستان» در ایران می‌گویند که احتمال این وجود دارد که آنان پس از بازگشت به افغانستان، با خطر‌های جدی از سوی طالبان روبه‌رو شوند. 

این جنبش روز شنبه، ۳۱ سنبله، در بیانیه‌ای با توجه به اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از ایران، گفته است که آنان ممکن است با خطر‌ «کشته‌شدن» از سوی طالبان روبه‌رو شوند. 

«جنبش صدای زنان افغانستان» این صحبت‌ها را با توجه به نقض حقوق انسانی زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان، بیان کرده‌ است. 

در بیانیه‌ی منتشر شده از سوی این جنبش آمده است: «ما هر روز با این واقعیت تلخ زنده‌گی می‌کنیم که در صورت بازگشت به افغانستان ممکن است به دست طالبان کشته شویم یا حقوق اولیه‌ از جمله حق آموزش، کار و زنده‌گی آزادانه از ما سلب شود».

در همین حال زنان عضو این جنبش از کشورهای پناهنده‌پذیر در جهان، خواسته‌اند که به صدای دختران افغانستانی به‌عنوان فعالان حقوق زن گوش دهند و برای حفظ جان‌شان اقدام فوری کنند.

این در حالی‌ست که طالبان با بازگشت دوباره‌ی حاکمیت شان بر کشور، تمامی حقوق انسانی و اساسی بشری شهروندان کشور به‌ویژه زنان را محدود ساختند و حتا آنان را از آموزش و ادامه‌ی آموزش منع کرده‌اند. 

گفتی‌ست که به‌دنبال وضع محدودیت‌های شدید و سرکوب اعتراض‌های زنان از سوی طالبان در افغانستان، شماری زیادی از فعالان حقوق زن در ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در این اواخر ایران و پاکستان روند اخراج پناه‌جویان را افزایش داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا