“دین و شریعت”؛ بهانه‌ی طالبان برای ممنوعیت آموزش زنان

آی‌نور سعیدپور

گروهی از زنان و دختران معترض می‌گویند که طالبان از آدرس “دین و شریعت” آموزش دختران را ممنوع کرده؛ اما با آن‌هم در قالب گفت‌وگو و مناظره حاضر به پاسخ‌گویی نیستند.

گروهی از زنان معترض موسوم به “جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان” در مکان سربسته تجمع اعتراضی برگزار کرده و از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در چهارمین سال حاکمیت طالبان انتقاد کردند. 

در اعلامیه‌ای که نسخه‌ی از آن به خبرگزاری بانوان افغانستان نیز ارسال شده، آمده: “گروه طالبان از بدو تاسیس با افکار زن‌ستیزانه و مخالف تحصیل و آموزش زنان شکل گرفته است”.

این زنان می‌گویند که آموزش دختران در مخالفت با هیچ قانون و شریعتی نیست؛ اما رژیم طالبان برای “عقب نگه‌داشتن جامعه، فقر فرهنگی و آموزشی” دستور مسدودکردن مکتب و دانش‌گاه را به‌روی دختران و زنان صادر کرده است. 

در بخشی از این اعلامیه آمده است: “وقتی زنی بی‌سواد باشد، نسل بی‌سواد به بار می‌آورد و این امر به نوعی به سربازگیری طالبان از توده‌های پایین جامعه کمک می‌کند. چرا که هیچ‌گاه تحصیل‌کردگان و روشن‌فکران به دام عقیده و باورهای مخرب نمی‌افتد”.

این زنان از سکوت مردم افغانستان در برابر ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران در سه سال گذشته نیز انتقاد کرده و می‌گویند: “مردم افغانستان نیز در قبال سرنوشت فرزندان و دختران خودشان در این سه سال هیچ نوع تحرکی نداشته و گویا که این دستور به مزاج‌ جامعه‌ی مردسالار خوش آمده است”.

اعضای جنبش تحول زنان افغانستان، می‌گویند که سازمان ملل متحد، سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای مدافع حقوق بشر باید با بحران فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بشری مبارزه کند. 

این اعتراض در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت که حتا پرسش درمورد آموزش دختران تا “امر ثانی” است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا