مقام سازمان ملل: زنان افغانستانی علاقه‌مند ایجاد فرصت‌های آموزشی استند

لیدا بارز

ادم ووسورنو، مدیر بخش عملیات و پشتیبانی دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل‌متحد (اوچا)، پس از دیدار زنان در شماری از ولایت‌های افغانستان، می‌گوید که زنان در این کشور خواستار بهتر شدن سیستم صحی و فراهم شدن زمینه‌ی آموزش برای خود و فرزندان‌شان استند. 

خانم ووسورنو، با استقبال از حضور کارکنان زن در بخش‌های بشر دوستانه‌ی سازمان ملل و هم‌چنین مشاوران روانی اجتماعی به‌شمول واکسیناتورها می‌گوید که حضور آنان در این کشور همانند «شریان‌‌های حیاتی در جامعه هستند». 

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشر دوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا)، اظهارات خانم ووسورنو را روز دوشنبه، ۲۵ سرطان، در برگه‌ی اکس این سازمان منتشر کرده است. 

این مقام سازمان ملل متحد که تجربه‌ی بازدید از افغانستان را دارد، می‌گوید: «با مادران بسیار جوان صحبت کردم؛ با مردان مسن‌تر در جامعه صحبت کردم. آنها سه درخواست داشتند: اولین درخواست‌شان مرکز صحی در قریه‌های شان بود. هم‌چنین درخواست مکتب داشتند. مادران می‌گفتند که ما بی‌سواد هستیم و می‌خواهیم برای فرزندان‌مان آموزش فراهم شود. سومین درخواست‌شان معیشت و حمایت معیشتی بود».

مدیر بخش عملیات و پشتیبانی اوچا خواستار حمایت همه جانبه و درازمدت از جوامع‌ در افغانستان به‌ویژه زنان شده و آن را ضروری خواند. وی می‌گوید: «کمک بین‌المللی پایدار برای مردم این کشور برای حرکت در امداد و بهبود حیاتی است».

طالبان فقط چند ماه پس از روی کار آمدن شان دستور منع کار زنان در نهادهای خارجی را صادر کردند. امأ استثنای برای آموزگاران زن و کارکنان بخش صحی وجود دارد که آنان می‌توانند با رعایت کردن دستور طالبان در چارچوب تعیین شده از سوی گروه که همانا پوشیدن ماسک، حجاب کامل (لباس سیاه بلند) و متمایز بودن محل کار به کار شان در این دو سکتور ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا